هنر معاصر ایران در رویکرد به بازار جهانی هنر

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
  • نویسنده نرجس کریمی
  • استاد راهنما زهرا رهبرنیا
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

اثر هنری موجودیّتی کاملاً قائم به ذات نیست، بلکه عواملی خارج از مقوله هنر، مانند: شرایط زندگی نامه ای، شرایط اقتصادی، وضعیت اجتماعی جامعه، فرهنگ و هویتِ هنرمند؛ حامیان و جهانِ پیرامون هنرمند نیز در خلق اثر تأثیرات مهمی دارند. توجه این تحقیق متمرکز بر تأثیرپذیری هنرهای تجسمی معاصر ایران(در تنوع سه گانه ی نقاشی، عکاسی و هنرهای جدید) از عواملی همچون: اقتصاد جهانیِ هنر، هنر و جهانی شدن و حامیان داخلی و خارجی آن، در بازه زمانی 1387 تا کنون می باشد. این پژوهش تحقیقی کاربردی است که اطلاعات مربوط به روش شناسی خود را به شیوه توصیفی- میدانی- اسنادی کسب نموده است. جامعه آماری این تحقیق شامل آثار هنرمندان معاصر ایرانی، لیست فروش آثار آنان در نمایشگاه های خارجی و نقدهای مرتبط به این آثار (نوشته شده توسط منتقدان داخلی و خارجی) می باشد. روش نمونه گیری و حجم تقریبی نمونه نیز به صورت انتخابی- تصادفی می باشد. هنرمندان پیشروی ایران، تحت تأثیر مسایل جهانی شدن و دغدغه های محلی/ جهانی آن قرار دارند. اما بدلیل کم رنگ شدن تأثیر حامیانِ دولتی؛ هنرمندان نیز برای همراهی با شرایط حامیان خصوصیِ ایرانی و بازارهای بزرگ خارجی خلاقیت خود را تحت تأثیر سلیقه خریدار، محدود می نمایند. گرچه کارنامه هنر معاصر ایران در چهار سال اخیر بیشتر دارای اقبال اقتصادی بوده است تا فرهنگی، اما خیزش هنر معاصر ایران در رویکرد به بازار جهانی هنر به صورت کلی مثبت و در راستای فرصت سازی، بسیار مغتنم است. بازارهای معتبر جهانی امکان دیده و نقد شدن را در اختیار هنرمندان ایرانی قرار می دهند و با توجه به نشانه های اقبال اقتصادی که مبین کیفیت این آثار است، به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک شاهد دستیابی هنر معاصر ایران به جایگاه ویژه خود در افق های بزرگ جهانی خواهیم بود. اثر هنری موجودیّتی کاملاً قائم به ذات نیست، بلکه عواملی خارج از مقوله هنر، مانند: شرایط زندگی نامه ای، شرایط اقتصادی، وضعیت اجتماعی جامعه، فرهنگ و هویتِ هنرمند؛ حامیان و جهانِ پیرامون هنرمند نیز در خلق اثر تأثیرات مهمی دارند. توجه این تحقیق متمرکز بر تأثیرپذیری هنرهای تجسمی معاصر ایران(در تنوع سه گانه ی نقاشی، عکاسی و هنرهای جدید) از عواملی همچون: اقتصاد جهانیِ هنر، هنر و جهانی شدن و حامیان داخلی و خارجی آن، در بازه زمانی 1387 تا کنون می باشد. این پژوهش تحقیقی کاربردی است که اطلاعات مربوط به روش شناسی خود را به شیوه توصیفی- میدانی- اسنادی کسب نموده است. جامعه آماری این تحقیق شامل آثار هنرمندان معاصر ایرانی، لیست فروش آثار آنان در نمایشگاه های خارجی و نقدهای مرتبط به این آثار (نوشته شده توسط منتقدان داخلی و خارجی) می باشد. روش نمونه گیری و حجم تقریبی نمونه نیز به صورت انتخابی- تصادفی می باشد. هنرمندان پیشروی ایران، تحت تأثیر مسایل جهانی شدن و دغدغه های محلی/ جهانی آن قرار دارند. اما بدلیل کم رنگ شدن تأثیر حامیانِ دولتی؛ هنرمندان نیز برای همراهی با شرایط حامیان خصوصیِ ایرانی و بازارهای بزرگ خارجی خلاقیت خود را تحت تأثیر سلیقه خریدار، محدود می نمایند. گرچه کارنامه هنر معاصر ایران در چهار سال اخیر بیشتر دارای اقبال اقتصادی بوده است تا فرهنگی، اما خیزش هنر معاصر ایران در رویکرد به بازار جهانی هنر به صورت کلی مثبت و در راستای فرصت سازی، بسیار مغتنم است. بازارهای معتبر جهانی امکان دیده و نقد شدن را در اختیار هنرمندان ایرانی قرار می دهند و با توجه به نشانه های اقبال اقتصادی که مبین کیفیت این آثار است، به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک شاهد دستیابی هنر معاصر ایران به جایگاه ویژه خود در افق های بزرگ جهانی خواهیم بود. واژگان کلیدی: هنر معاصر ایران، جهانی شدن، بازار جهانی هنر، فرهنگ، هویت، خود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل انتقادی گرایش‌های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی

بیان مسئله :در عرصة جهانی هنر معاصر، که رویدادهای به‌ هم پیوسته‌ای از دوسالانه‌ها، داکومنتا، نمایش‌های سراسری1 و بازار هنر را دربرمی‌گیرد، حضور هنرمندان ایرانی در «بازار» برجسته‌تر است. بازار هنر معاصر ایران که از سال 2006 با همکاری گالری‌های خصوصی و شعب خاورمیانه‌ایِ چند حراج‌خانة بزرگ به شکوفایی رسید، مهم‌ترین عرصه‌ای بود که هنر معاصر «ایرانی» را به مخاطب جهانی می‌شناساند. بازار هنر اما با قوا...

متن کامل

حقوق مالکیت هنری و بازار هنر نگاهی به هنر معاصر ایران و برخی چالش ‌های حقوقی آن

Art is the central core of creative industries and all the activities in these industries are categorized according to their relation to copyright. What matters in the today's world art market is not just buying and selling of artworks as an asset class, but also buying and selling the copyright. In fact, world trade in the arts is divided into tangible assets (works of art) and intangible asse...

متن کامل

هنر معاصر ایران

امروز سخن گفتن از شکوفایی هنر معاصر ایران در زمرۀ بدیهیات است. صحنۀ این هنر، دست کم به لحاظ کمّی، چنان گسترده شده که دیگر نمی توان اهمیت آن را نادیده انگاشت. تعدد نمایشگاه های هفتگی، نه تنها در پایتخت بلکه در شهرستان ها، روزافزونیِ شمار گالری های تازه تاسیس خصوصی و ارتقای کیفی و کمّی فضاهای نمایش گذاری، اقبال نمایشگاه گردانان و مجموع هداران خارجی و موفقیت تجاری این هنر، از آن عرص های پرهیاهو ساخته...

متن کامل

عملکرد نمایه‌ای شرق‌شناسی در هنر معاصر ایران

بیان مسئله: هنر دو دهۀ اخیر ایران تاکنون از جنبه‌های مختلفی نقد شده است و برخی از منتقدان گرایش‌های اصلی آن را بازتولید گفتمان شرق‌شناسی دانسته‌اند. در همین رابطه، مسئلۀ پژوهش این است که چگونه می‌توان ویژگی‌های مشترکی را میان فرمول تولید این قبیل آثار هنری و عملکرد شرق‌شناسی یافت؟ بدین منظور از مفهوم نمایه، با استناد به مباحث نشانه‌شناسی و تاریخ هنر و به‌منظور خوانش نقادانۀ بازتولید گفتمان شرق‌...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023